Головна » Файли » МО класних керівників файли |
15.05.2017, 10:49 | |||||||
Дуже корисно використовувати метод проектів як проблему. Про зміст роботи над проектом сьогодні існує багато думок, роботу над проектом практикують у школах. Тому зупинятися на ньому не будемо. Відзначимо лише беззаперечні переваги методу проектів:
Працюючи над проектом, потрібно намагатися на всіх його етапах допомагати в пошуку джерел інформації, заохочувати й підтримувати ентузіазм учасників проекту, допомагати, якщо виникли труднощі, підтримувати зворотний зв’язок.
Тепер — про застосування окремих форм роботи. Спільна робота — найкорисніша для розвитку соціальних мотивів. У ній школярі вчаться взаємодіяти, толерантно ставитися до інших. Щоб у спільній діяльності позбутися «зайців», тобто дітей, які ледарюють, отримуючи переваги за рахунок роботи групи, можна розподілити відповідальність між ними. Змагання в підвищенні мотивації є досить ефективними. Але пам’ятайте, що вони часто спричиняють заздрість, почуття приниженості, зарозумілість. Тому змагання доцільно використовувати надзвичайно обережно, тільки між школярами з рівними можливостями. Здебільшого кориснішими є групові змагання, у яких групи комплектують так, щоб вирівняти можливості різних учнів. Загальний рахунок сумують із балами усіх учасників. Підвищуючи мотивацію, ураховуйте думку класу та групові норми, що існують. Соціальні мотиви позитивно спрямовують активність дітей тільки в класах із позитивними груповими нормами в навчанні. Якщо в класі існують ярлики типу «підлиза-відмінник», «мазунчик», «зубрила», то гарні учні соромляться виявляти свої знання, уникаючи публічних виступів або протиставляючи себе класу. Зміна групових норм — складне, але конче необхідне завдання вчителя, особливо — класного керівника. У будь-якому разі за умови існування певних норм класу їх не можна ігнорувати.
Іноді те, що ми вважаємо підтримкою, учень може сприймати як неприємний вплив. Наприклад, постійні похвали відмінникові можуть перетворити його на ізгоя поміж однолітків, і, навпаки, караючи хулігана, ми підвищуємо його авторитет у шкільному середовищі. Іноді навіть негативну увагу вчителя сприймають краще, аніж цілковиту байдужність оточуючих: учень почувається героєм дня.
Починаючи групову роботу, переконайтеся, що у школярів достатньо можливостей, щоб почуватися причетними до групових занять, брати в них активну участь. Після вивчення складного матеріалу попросіть школярів самостійно перевірити опанування ними нового, нехай вони пояснять тему одне одному. Коли робота особливо захоплива й цікава (наприклад, усні доповіді), робота в групах є дуже корисною. Запропонуйте придумати запитання для однокласників і поставити їх на уроці.
Анкетування є однією із форм діагностування мотивації навчання. Оскільки йдеться про мотивацію навчання, то вона є включенням у навчальну діяльність. Існують три типи ставлення до навчання — позитивне, байдуже й негативне.
Позитивне ставлення до навчання характеризується активністю учнів у навчальному процесі, умінням ставити перспективну мету, передбачати результат своєї навчальної діяльності, долати труднощі на шляху до досягнення мети.
Негативне ставлення школярів до навчання — небажання вчитися, недостатня зацікавленість в успіхах, націленість на оцінку, невміння ставити мету, долати труднощі, негативне ставлення до школи й учителів.
Із метою формування мотивації рекомендуємо продіагностувати сформованість мотивації в учнів (наприклад, 7-го класу: вибір групи визначений тим, що саме в цей період найчастіше спостерігається зниження результативності навчальної діяльності учнів).
На початку навчального року пропонуємо учням заповнити дві анкети.
Анкета № 1
Анкета № 2 Продовж речення:
Відповідаючи на запитання, учні змогли усвідомленіше зрозуміти свою участь у навчальному процесі.
Наведемо деякі відповіді на запитання анкети № 1. «Змушують батьки; тому що всі повинні вчитися; дізнатися багато цікавого; щоб надалі було простіше вступити у виш». «Щоб учитися, спілкуватися із друзями; тому що там цікаво, щодня я дізнаюся багато нового». «Ні, учитель може розповісти більше, ніж написано в книзі; тому що учень не може контролювати себе самостійно»; «Так, з репетитором, але у колективі цікавіше».
Аналіз відповідей на запитання анкети № 2 свідчить, що учні розуміють значення уроку, роль учителя й свою на уроці. Вони чітко відзначили, що їм подобається на уроках, що заважає здобувати знання; деякі намагаються змінити своє ставлення до навчання. З анкети зрозуміло, що учні звертають увагу на спілкування вчителів із ними.
Після анкетування потрібно провести:
Під час батьківських зборів разом з учнями слід обговорити відповіді школярів на запитання анкет № 1 та 2, скласти пам’ятки «Мотивації навчання».
Мотивації навчання
Після зборів пам’ятки необхідно вручити школярам, надавши необхідні рекомендації.
Рекомендації для учнів
Під час батьківської конференції доцільно обговорити відповіді школярів на запитання анкет № 1 та 2 та відповіді батьків на запитання анкети № 3.
Анкета № 3
Наведемо варіанти відповідей батьків на третє запитання анкети:
Звісно, батьки впливають на мотивацію учнів. Тому для формування позитивної мотивації до навчання класний керівник може порадити батькам таке:
Взаємини в учнівському колективі
Погодьтеся: умотивовувати на будь-яку діяльність легше клас, який уже склався як колектив, аніж застосовувати 30 різновидів мотивації до 30 зовсім різних особистостей ваших учнів.
Формування особистості дитини значною мірою залежить від того, як складаються взаємини між її прагненнями, самооцінкою, вимогами до себе та її реальними можливостями. Організовуючи виховну роботу із класом, потрібно враховувати різні особливості колективу, передусім — рівень його соціальної зрілості. На думку психологів Л. І. Уманського й А. М. Лутошкіна, існують показники рівня соціальної зрілості класу, один із яких — організаційна єдність.
Ступінь організаційної єдності класу залежить від:
Інший показник рівня розвитку групи — психологічна єдність, що складається з інтелектуальної, емоційно-вольової єдностей. Інтелектуальна єдність залежить від:
Про ступінь емоційно-вольової єдності можна робити висновки за таким:
Найважливіший показник рівня розвитку класу — спрямованість діяльності. Педагога повинні цікавити такі прояви:
Залежно від того, якими є всі ці особливості, можна робити висновок про різний рівень розвитку класу. Якщо всі показники, що наведено вище, є недостатніми, то можна вважати, що клас як група має низький рівень розвитку. Організовуючи роботу з таким класом, необхідно враховувати, що:
Найвищим рівнем розвитку групи є колектив. У класі, де склався колектив, кожний школяр усвідомлює себе часткою цілого.
Для такого класу є характерними:
Під час вивчення дітей у колективі було виявлено два типи взаємин:
Останнім часом значну увагу приділяють дослідженню особистих взаємин у дитячому колективі: з одними учні воліють іти у складний туристичний похід, із другими — готуватися до іспитів, із третіми — відвідувати кінотеатр.
Знаючи ці взаємини, спільність інтересів, можна створити такі малі групи, у яких учні були б психологічно сумісними для виконання колективної роботи, адже зважання на взаємини між учнями у класі дає змогу сприяти формуванню й подальшому розвитку нових взаємин.
Із метою встановлення дружніх, товариських взаємин доцільно іноді для виконання якогось завдання комплектувати групи зі школярів, які недостатньо симпатизують одне одному, або коли один симпатизує іншому, а той не відповідає йому взаємністю.
Вивчення міжособистісних взаємин дає змогу визначити лідера (або лідерів) у класі. Зазвичай найміцнішим буде клас, де неофіційний лідер водночас є офіційно обраним або призначеним керівником, наприклад старостою та ін.
Якщо такий збіг офіційного й неофіційного лідера відсутній, то в класі можуть сформуватися кілька неофіційних груп зі своїми лідерами. У цьому разі важливо знати взаємини між лідерами неофіційних груп і старостою, а також іншими офіційними лідерами.
Успіх організації й проведення навчальної та виховної роботи залежатиме від того, чи зможе педагог спрямувати всі ці групи в одному напрямку, урахувавши їх інтереси й схильності. Без цього класний колектив може перетворитися на розрізнені групи, що дуже ускладнить роботу.
Важливими також є взаємини офіційних лідерів із рештою учнів класу.
Лідер може бути авторитетним керівником, який диктує решті, що і як потрібно робити.
Можливий і такий лідер, який не втручається у взаємини, що складаються в колективі. Найкращим типом організатора є той, хто сам виявляє активність, постійно пропонує щось однокласникам і водночас радиться з ними, надаючи їм можливість ухвалювати рішення.
Певне значення також має врахування емоційного стану класу в момент виконання якогось завдання, проведення групового заходу (зборів, екскурсій тощо). Групові емоційні стани зазвичай передаються від одного учня до іншого, отже, важливо своєчасно реагувати на ці зміни.
Урахування особливостей колективу сприяє його формуванню та згуртуванню.
Згуртуванню колективу сприяє створення позитивного емоційного клімату в класі, що досягається в результаті спільних переживань певних значущих життєвих явищ, подій, спілкування у вільний час.
Згуртуванню колективу сприяє також прояв і формування колективного мислення.
Воно сприяє тому, що кожний учень почувається безпосереднім учасником ухвалення рішення, водночас кожний виявляє ініціативу, спричиняючи критичність тих пропозицій, що недостатньо обґрунтовані, а це приводить до формування самокритичності.
Колективне мислення створює позитивний емоційний тонус, розв’язання одного питання спонукає до розв’язання нових, у результаті складається інтелектуальна єдність, що забезпечує перехід класу на вищий рівень зрілості.
Згуртуванню колективу сприяють також формування й урахування громадської думки. Вона є системою певних вимог, що постійно висувають одне одному школярі одного класу, і оцінок одне одного щодо виконання цих вимог.
У громадській думці немов кристалізується вимога колективу до окремих його членів.
У такий спосіб вимоги колективу перетворюються на власні вимоги дитини.
Причини порушення взаємодії педагогів і учнів
1. Причини, пов’язані з недостатньою психолого-педагогічною компетентністю педагога:
2. Причини, пов’язані з учнями (вихованцями):
Крім зазначених причин порушеної взаємодії, існують причини психофізіологічного й соціального характеру. Так, діти з фізіологічно обумовленою неуважністю й підвищеною активністю становлять понад 1/3 учнів молодшого шкільного віку.
Поведінкові прояви таких дітей, які створюють труднощі для педагога під час взаємодії з ними, зберігаються до завершення підліткового віку.
За останні десятиліття дисциплінарні проблеми набули якісно іншого характеру. Якщо раніше серйозними порушеннями дисципліни вважали біганину, шум, кидання паперів, стрілянину папірцями з гумок, то тепер — тривале невідвідування шкільних занять, вандалізм, вимагання, бродяжництво, напади й грабежі, алкоголізм, наркоманію, венеричні захворювання, вагітність і аборти.
Що б не спричинило конфлікт, якщо він є, то вимагає розв’язання. Ми розглянули однакові ситуації, але інтерпретували їх по-різному. Тому що різні люди по-різному реагують на конфлікт.
Суперництво Суперництво (змагання, конкуренція) як прагнення досягти задоволення своїх інтересів за рахунок іншого (до останнього наполягаєш на своєму, захищаючи свою позицію, будь-що прагнеш виграти,— це тип людини, яка завжди права).
Той, хто обрав стратегію змагання, реалізує її, якщо:
Стиль конкуренції, суперництва може використати педагог, який є вольовою людиною, має достатній авторитет, владу, не дуже зацікавлений у співпраці з дітьми та прагне у першу чергу задовольнити власні інтереси. Цей стиль можна використати, якщо:
Однак варто мати на увазі, що цей стиль, крім відчуження, нічого більше викликати не зможе.
Компроміс Компроміс означає, що від самого початку ти готовий поступитися, навіть у чомусь малому. Суть цього стилю полягає в тому, що сторони прагнуть урегулювати розбіжності за умови взаємних поступок.
Він дещо нагадує стиль співпраці, однак здійснюється на більш поверхневому рівні, тому що сторони в чомусь поступаються одна одній.
Приклади реалізації стратегії компромісу:
Цей стиль є найбільш ефективним, якщо обидві сторони прагнуть того самого, знаючи, що водночас це нездійсненно. Під час використання цього стилю акцент робиться не на рішенні, що задовольняє інтереси обох сторін, а на варіанті, який можна висловити так: «Ми не можемо повністю виконати свої бажання, отже, необхідно ухвалити рішення, з яким кожний із нас міг би погодитися».
Такий підхід до розв’язання конфлікту можна використати у ситуаціях, коли:
Пристосування На противагу суперництву, пристосування означає жертвування власними інтересами заради іншого; свого супротивника ти «знищуєш добротою», охоче пристаєш на його точку зору, відмовляючись від своєї. Форми стратегії пристосування (поступливості) полягають у такому:
Стиль пристосування використовують у таких найхарактерніших ситуаціях:
Уникання Для стратегії уникання характерними є як відсутність прагнення до кооперації, так і відсутність тенденції до досягнення власної мети; твоє кредо — «вчасно піти», ти намагаєшся не загострювати ситуацію, не доводячи конфлікт до відкритого зіткнення.
Формами стратегії уникання (втечі від конфліктів) є:
Стиль уникання реалізується зазвичай, коли проблема, що зачіпає, не настільки важлива для тебе, ти не відстоюєш своїх прав, не співпрацюєш ані з ким для ухвалення рішення, не хочеш гаяти час і сили на її розв’язання. Цей стиль можна рекомендувати до застосування в таких ситуаціях:
Не слід уважати, що цей стиль є униканням проблеми або відповідальності. Насправді відхід або відстрочка може бути реакцією на конфліктну ситуацію, тому що за цей час вона може розв’язатися сама собою, або ти зможеш розв’язати її згодом, коли матимеш достатньо інформації та бажання робити це.
Співпраця На жаль, небагато хто з дорослих (і ніхто з-поміж дітей) реалізує стратегію співпраці. Її можна використати, якщо, відстоюючи власні інтереси, ти змушений брати до уваги потреби й бажання іншої сторони. Мета застосування цього стилю — розробляння довгострокового взаємовигідного рішення. Такий стиль вимагає вміння пояснювати свої бажання, вислуховувати одне одного, стримувати свої емоції. Відсутність одного із цих факторів позбавляє цей стиль ефективності.
Для розв’язання конфлікту цей стиль можна використати в таких ситуаціях:
Переваги цього підходу полягають у тому, що ви знаходите прийнятне рішення, тим самим зміцнюючи взаємини. Коли виграють обидві сторони, вони будуть схильніші підтримувати ухвалене рішення. http://osnova.com.ua/news/772 | |||||||
Переглядів: 397 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |